Monday, February 9, 2009

parasit

aku tidak tahu apakah tindakan aku kali ini wajar dan adil untuknya.

tapi, aku pasti inilah yang terbaik untukku.

pentingkan diri? biarlah.

selalunya orang lain yang aku utamakan.

ku sanjungkan. ku dahuluikan. ku pentingkan.

hak aku. perasaan aku. harga diriku.

ku biarkan ketepi. bersepah di jalanan.

jadi salahkah jika aku ingin utamakan diriku kali ini?

alasan? ah, persetankan itu semua.

biar apa orang kata. masuk telinga kanan segera keluar telinga kiri.

mulut cabul manusia.

siapa yang berkuasa menutupnya

melainkan sang Pencipta?

peduli apa kalau hatinya terguris

kalau tiada siapa peduli hati ini.

yang sudah berkali-kali dimamah parasit.

parasit yang hanya tahu menumpang

tetapi tidak tahu mengenang budi.

biarkan.

mungkin suatu hari nanti

parasit itu akan berpaling ke arahmu.

meminta. merengek. menagih simpati.

tetapi jangan pernah mengharap

aku akan membuka ruang untuknya lagi.

No comments:

Post a Comment