Thursday, December 9, 2010

kawan sampai mati.

haaaaahh..

esok final exam. tapi macam biasa buat rilek je haha.

anyway.

selalu kan, kalau aku usha2 profile orang ke, baca post kat blog dia ke, akan ada part yang cakap camni :

hi.
saya si polan si polan.
i'm a simple girl/boy. sometimes boring.
i don't like orang hipokrit, penipu, tak beriman, mulut bising, sombong, berfikiran sempit, suka tengok cerita adnan sempit blablabla.

hmm.. dulu aku pun pernah tulis benda2 alah ni. tapi bila pikir2 balik kan, bagus sangat ke kau tu sampai nak memilih2 orang ni. perfek sangat ke kau tu yang kau nak letak golongan2 yang kau sebut tu kat bawah kaki kau.

bagi aku la, perangai manusia ni berubah2. sekejap kau jadi baik, sekejap kau jadi setan.
sekejap iman kau naik mengalahkan imam muda, sekejap kau jadi tak ubah macam kutu langau tepi jalan.
so kalau kau dah dapat kawan yang kononnya ideal, yang tak termasuk dalam list2 kau tu, kau jamin ke yang he or she won't turn into one of those scums?
lepas tu bila dia jadi macam tu, kau nak putus kawan? sebab tak memenuhi syarat2 teman sejati kau?

murahnya istilah kawan tu kan.

orang kata kawan nak buat lepak, nak gelak2, berduyun2 datang. tapi bila kau dapat ujian daripada tuhan sikit je, semuanya lesap macam pelesit.

aku tak pernah argue about this, never even slightest i took it lightly. sebab aku tau benda ni betul. dah ketepek atas muka banyak kali dah. sebab tu aku tak pernah expect too much from anyone. aku kawan sama rata. tak ada yang kamcing gila2. sebab aku jenis yang cepat kecewa kalau pasal relationship. istilah backstabber tu dah lali aku dengar kat mana2.

tapi bukan la maksudnya aku tak percaya orang. i'm just trying to be careful. at least for now.

ramai orang tak boleh hidup tanpa kawan. betul ke? apa istilah kawan tu sebenarnya?

aku rasa majoriti orang perlukan teman. bukan kawan.

teman ialah someone yang kau perlu sentiasa ada untuk make sure kau tak jadi lone ranger. kau perlukan teman nak pergi tengok wayang. nak pergi makan. buat assignments. gosip. lepak. tidur lambak.

tapi kawan, tak semestinya perlu buat semua tu. dia tak perlu ada dekat dengan kau pun. dia hanya perlu dengar. share opinion. bagi nasihat.

eh, macam kaunselor je? aa..lebih kurang la kot.

so hakikatnya aku sendiri pun tak tau istilah sebenar kawan tu. setiap orang lain2 kot perception dia.

tapi bagi aku, kalau boleh jumpa kan, kalau aku layak kan, aku tak mintak lebih pun dari orang tu.

cukup kalau dia boleh sentiasa ingatkan aku yang hidup kat dunia ni sekejap je.

2 comments: